The Golden Compass

I fredags hade filmatiseringen av världens bästa bok premiär - Guldkompassen. Först visste jag inte riktigt om jag ville se den, tänk om de hade förstört den totalt? (*host*ERAGON*host*) Men efter att jag fått veta att det var New Line Cinema som höll i projektet tänkte jag att den kanske kunde bli bra ändå. De gjorde ju Lord of the Rings - världens bästa filmer. Observera att jag utgår från min egen åsikt när jag skriver detta, så om du inte håller med mig har du givetvis rätt att göra det, men i så fall har jag också rätt att tycka att du är knäpp. Hursomhelst, jag såg en trailer och tänkte att det såg ju ganska lovande ut. Och jag måste säga att de lyckades riktigt bra. Några saker hade de ändrat på, och några var borttagna, men på det stora hela var det en mycket bra film, som överträffade mina förväntningar angående att göra boken rättvisa.

Jag verkligen älskar de böckerna. Visserligen var det fyra år sedan jag läste dem nu, men inga andra böcker har fastnat i mitt huvud på samma sätt. Jag överdriver inte när jag säger att de förmodligen är bland det bästa som skrivits någonsin. Läs dem, helt enkelt, om du inte har gjort det. Sen kan du döma själv. Även om du av någon märklig anledning inte gillar fantasy. Den främsta anledningen till att de är så bra är att de är filosofiska, man får en del att fundera på när man läser dem. En annan sak jag gillar med dem är att det inte finns några skarpa gränser mellan gott och ont, vilket irriterande nog är fallet i många fantasyböcker. Att de sedan har intressanta karaktärer, är spännande och skrivna på ett fint sätt gör dem ju inte sämre. Jag hade faktiskt tänkt ta och läsa om dem snart, på engelska den här gången. Det blir något av en sensation. Jag har aldrig läst om en bok tidigare. Inte för att jag inte tyckte att de var bra, utan för att det finns så många andra böcker jag vill läsa. Jag kommer nog aldrig att hinna med allihop ens om jag försöker. So many books to read, so little time...

Kommentarer
Postat av: Agnes (Kiruna)

De böckerna är verkligen underbara. Jag har dock inga stora förhoppningar inför filmen, men jag får väl se hur det blir.

2007-12-10 @ 07:43:57
Postat av: Niclas Ohlsson

Filmen var sannerligen mycket bra! (Med risk för framtida halshuggning/annan ond vedergällning) måste jag dock påstå att jag inte tyckte böckerna var så himla fantastiska. (Jag godkänner härmed att du får kalla mig knäpp, vilket du gör ändå). Visst, de var mycket bra men jag saknade någonting. Meddelar om jag kommer på vad... ^^

2007-12-10 @ 15:21:08
URL: http://www.readmedotnow.blogspot.com/
Postat av: Johan

Har samma tankar om filmen och böckerna. Verkligen underbara böcker! Och tack för länken om strängteorin! Verkligen klockren! Men du måste hålla med om att det är lite underligt att när de tar fram en ny teori så går den inte att verifiera med dagens teknik.

2008-01-14 @ 23:30:02
URL: http://alleinsora.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0