The Return of the Blogger

Nu är jag hemma igen! Högst sammanfattad reseskildring följer nedan. Några bilder har jag inte att bjuda på förrän jag klurar ut hur jag ska koppla in mammas kamera till datorn. Någonting säger mig att en sladd av något slag skulle vara bra att ha...

BUDAPEST var det alltså. Det är en intressant stad. För den oupplyste kan jag informera om att den består av två stadsdelar, Buda och Pest som skiljs åt av Donau. Pest är platt medan Buda är mer kuperad. Vi bodde på ett vandrarhem (med en jäkla bra standard med tanke på att det kostade 20 kr per natt och person...) på Pest-sidan, där också sevärdheter som st. Stefans-Basilikan (där vi såg en 1000 år gammal helig mumifierad hand!), Hjältarnas Torg och Parlamentshuset ligger. På Buda-sidan, dit vi vandrade på söndagen, ligger Stadspalatset, Fiskarbastionen och flera vackra kyrkor. Det var så många byggnader och hus att titta på - nästan vartenda ett inne i stadskärnan var ett konstverk med skulpturer och vackra fasader. Synd bara att det mesta håller på att förfalla för att ingen har råd att rusta upp. Vidare har jag ätit en massa langos och god ost, hittat en cool veganrestaurang, varit på karaokebar, vandrat upp på ett berg, badat i ett bad med vatten från varma källor, gått på marknader, varit i en stad från 1200-talet och lärt mig lite ungerska.

Dock grämer jag mig över att jag aldrig fick tillfälle att säga "my hovercraft is full of eels". Heh. Ni som fattar skrattar säkert redan, och ni som inte gör det kan ju alltid googla frasen. För att sammanfatta sammanfattningen av veckan som gått: det var trevligt i Budapest!

Och nu är jag alltså hemma, och planerar att få lite fart på bloggandet igen. Hur länge till jag kan kalla det här hem vet jag inte, snart är jag vilsen i världen som en fjärt i universum. Men det tänker jag inte bry mig om precis just nu. Jag tänker tränga bort ångesten så gott det går genom att tänka på positiva saker. Exempelvis: Jag har en ny cykel! Yay! Visserligen har den inga stänkskärmar än, så jag får nöja mig med att cykla när det är torrt, men den verkar mindre benägen att gå sönder än den gamla. Och så är den svart!

Våren är här, men inte lika mycket som i Budapest. Bosses glassbar har öppnat, var där på premiärbesök idag. Yummie. Pang på med skola imorn betyder att jag borde sova nu. Damnit. Ska jag någonsin lära mig att lägga mig tidigt?! Hursomhelst: godnatt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0