Ya Svoboden!

Just nu läser jag Day Watch, andra delen i Night Watch-trilogin (dock ryktas det att det ska bli fyra böcker), av Sergei Lukyanenko. Böckerna är fruktansvärt bra, omdömet på omslaget som löd "so good that the film feels like a trailer for it" överdrev inte. Filmen Night Watch är grymt snyggt gjord, dock ganska annorlunda jämfört med boken. Jag är väldigt nyfiken på hur de har lyckats med Day Watch, måste se när den kommer ut på DVD! Hursomhelst, böckerna handlar om den eviga kampen mellan gott och ont, som pågår inom oss alla. Banalt kan tyckas, men icke! De här böckerna väcker en massa frågor och får mig att tänka tills jag blir helt snurrig av moraliska själskval. Om jag var tvungen att välja - skulle jag bli a Light one eller a Dark one? Jag kan ärligt säga att jag inte har en aning. Jag vet inte ens vad jag skulle vilja vara. Samtidigt känner jag mig patetisk och väldigt mänsklig som inte vågar välja. När jag fått någon ordning på mina funderingar om gott och ont kanske jag återkommer till det här. Ämnet inbjuder verkligen till ändlösa filosofiska funderingar och diskussioner. Sådana böcker gillar jag skarpt!

En annan kul grej med böckerna är att författaren har med sångtexter lite här och var. En som jag särskilt fastnade för är den här. Jag letade reda på den på internet och upptäckte att det inte bara var en bra text, det var en jäkligt bra låt dessutom! Så, här är den, 'Ya Svoboden' med Kipelov. Rysk metal!

 

Här är låttexten, översatt till engelska:

There is silence above me,
A sky full of rain,
The rain goes straight through me,
But there's no more pain.
While stars whispered coldly
We burned our final bridge.
And everything has tumbled into the abyss
I shall be free
From evil and good,
My soul's been walking the razor's edge.

I could've been with you,
I could've forgotten all,
I could've loved you,
But it's all just a game.
In the wind's noise behind my back
I'll forget your voice
And forget all that earthly love
That burned both of us to ashes,
And I've been losing my mind...
My soul no longer holds a place for you.

I'm free! Like a bird in the heavens.
I'm free! I've forgotten the meaning of fear.
I'm free! I am the wild wind's equal.
I'm free! In the real world, not in a dream.

There is silence above me,
The sky full of fire,
The light goes straight through me,
But I'm free once again,
Free from love,
Free from hate and from rumour,
From a fate foretold in advance
And from the shackles of earth,
From evil and from good.
My soul no longer holds a place for you.

I'm free! Like a bird in the heavens.
I'm free! I've forgotten the meaning of fear.
I'm free! I am the wild wind's equal.
I'm free! In the real world, not in a dream.

Wow. Min själ finns i den här sången. Underbar.

Kommentarer
Postat av: Alexandra

Jag ville bara tala om att jag har en ny blogg. Klicka på mitt namn så får du se :P

2008-01-20 @ 19:08:08
URL: http://alexpallex.blogg.se
Postat av: Alexandra

Eller på länken, blaha. This is different from other places.

2008-01-20 @ 19:08:43
URL: http://alexpallex.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0