Blackoutsabbath

Jag fick just nys om Blackoutsabbath, en idé som underbara Rufus Wainwright har kommit på. Eventet går tydligen ut på att man ska stänga av all elektricitet i 12 timmar, från middag till midnatt lördag den 21 juni (som lämpligt nog är datumet för sommarsolståndet). Det vill säga inte tända några lampor, datorer, tv-apparater, köra bil, åka tåg, använda telefoner eller något annat som har med elektricitet att göra eller ens ha frysen inkopplad under dessa 12 timmar. Detta för att göra något för att rädda jorden undan växthuseffekten. Under tiden kan man passa på att tända ett ljus och skriva en lista med saker man kan tänka sig att ändra på i sitt liv för att leva mer miljövänligt, t.ex. att återvinna, köpa en bil som drivs med ekologiska bränslen, bli vegetarian eller börja fråga efter kläder gjorda av ekologiska material, vad som helst man kan tänka sig att göra på personlig nivå. Denna lista bör sedan sättas upp på kylskåpet och sitta där (och följas i möjligaste mån) fram till nästa sommarsolstånd. Ha då en ny Blackoutsabbath, gå igenom listan, och gör en ny för det kommande året. För att överleva dessa 12 timmar utan ström kan man ta sig tid att sluta tänka på allt för en stund och ägna sig åt sig själv eller sina vänner.

Jag tycker att detta låter som en alldeles utmärkt idé, jag tänker vara med! Någon mer som är på?

Kommentarer
Postat av: Alexandra

Jag skulle göra det... om jag trodde att det fanns ens en liten chans för mig att överleva utan en dator i 12 timmar. Tyvärr kan jag inte det.

2008-06-17 @ 16:26:19
Postat av: Niclas Ohlsson

Tja, om det inte vore för att jag inte hinner/orkar äta upp all min mat tills dess... så frysen måste nog vara igång. Fast allt annat blir avstängt (brukar det faktiskt vara) och att skriva listor är ju kul och avslappnande. Let's save the Earth!

2008-06-18 @ 09:56:43
URL: http://www.readmedotnow.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0