MESC

MESC - Mighty Evil Sticky-Cake. Min och Alexandras benämning/fria översättning på kladdkakan vi konstruerade i lördags. (Eller om det var fredags. Jag börjar tappa greppet om tiden.) Mighty i fler betydelser än att den kändes mäktig att äta - den formligen beordrade "ät mig!". Evil på grund av hur bra magen mådde efter att ha ätit den. Sticky eftersom den var den kladdigaste kladdkaka jag någonsin sett. Det ser jag inte som ett misslyckande, snarare tvärt om. Vill du göra din egen MESC? Följ då instruktionerna här nedan:

150 g smält smör
3 dl socker
1 dl kakao
2 tsk vaniljsocker
2 st ägg
2 dl mjöl
ströbröd

1. Sätt ugnen på 175 grader, varmluft. Om inte varmluft används, 200 grader.
2. Smält smöret och låt det svalna av. Blanda i resten av ingredienserna. Ta ett ägg i taget. Avsluta med mjölet.
3. Smöra och röa en form, gärna med löstagbar kant och häll i smeten.
4. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 10 - 20 minuter (beroende på hur kladdig man vill ha den).

Av erfarenhet kan jag tipsa om att efter 18 minuter är kakan väldigt varm, i stort sett flytande, mycket kladdig och hiskeligt god. En natt i kylskåpet gör den inte äckligare. Good luck, but beware of the MESC!


Kommentarer
Postat av: Clear Nightsky

Hur röar man en form??

2008-06-15 @ 22:44:45
Postat av: Winterdragon

Man häller i ströröd. Finns att köpa i färgbutiken.

2008-06-16 @ 13:22:18
URL: http://winterdragon.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0