(G)astronomistudent

Nog för att jag flyttade hit till Lund för att studera astronomi, men efterssom jag inte bor hos föräldrar längre innebär det att jag frivilligt eller inte måste lära mig att laga min egen mat. Till skillnad från astronomi har gastronomi dock aldrig legat i vare sig mitt intresse- eller begåvningsområde. Det borde alla som känner mig något så när kunna intyga.

Nåväl. Jag har ändå bevisligen lyckats överleva i sju veckor nu på min egen matlagningskonst. Jag tänker därför dela med mig av min nyförvärvade kunskap inom matlagningsvetenskapen. Notera att jag under inga omständigheter bör betraktas som ett föredöme, utan snarare som ett avskräckande exempel.

1. Broccoligratäng med sardiner kanske låter som en bra idé. Det är det inte.

2. Chili går faktiskt ihop med det mesta. Speciellt choklad. Är dessutom svårt att överdosera. Det går dock, men rekommenderas endast om du fryser eller är förkyld.

3. Fryst ris får en väldigt avskräckande konsistens när det mikras. Kontentan är: frys inte ris.

4. Om potatismos önskas som inte har konsistensen av vaniljsås och smakar trälim; använd inte stavmixer och ha inte för mycket mjölk. Morötter gör inte saken bättre.

5. Om öppnade mjölkpaket inte göms väl kommer korridorsgrannarna att dricka upp mjölken.

6. Ägg blir svarta när de steks. Det är sant, det behövs bara lite tålamod.

7. Linsgryta är faktiskt inte sjuhelsikes svårt att koka ihop. Morötter och tomat är en bra idé att kombinera med för en mycket intressant intensiv orange färg.

8. Ost är DYRT. För dyrt, tyvärr.

9. Det luktar ganska kväljande i kök och trapphus när tjugo personer har lagat mat.

10. Falafel är billigt i Lund.

Och tro det eller ej, jag har lärt mig att tvätta också. Det var väl en baggis. Förstår inte varför diverse människor insisterade så på att jag skulle öva på saken så att jag kunde klara mig själv när jag flyttade hemifrån. Äsch, hemkunskap är överskattat. Det är roligare att improvisera sig fram. Att flytta hemifrån var inte ens hälften så komplicerat som hemkunskapslärarinnan (den fruktade) fick det att framstå som. Jag ser inte poängen med att lära sig allting innan det är dags att flytta - när det är dags att klara sig själv kommer det att funka, förr eller senare. Jag känner mig varken undernärd, utfattig, jättesmutsig eller misslyckad än, trots att jag blir alltmer övertygad om att det faktiskt finns oändligt många sätt att misslyckas med matlagning på...

Kommentarer
Postat av: Pingvin

Ja vad ska jag säga, är förvånad att du är vid liv med tanken på vad du skiriver om dina matkunskaper. Tro mig, det är bra att hjälpa till hemma med diverse grejor innan mean flyttar. Visst man blir utnyttjad hemma ;) men jag tror att mitt kommande studentliv kommer se något anorlunda ut. Jag menar jag slipper slössa energi på att lära mig nya saker;) Haha smart va. Men stolot över dig min lilla Pygmee, Att du klarar dig så bra^^

Ses snart kram

2008-10-19 @ 10:33:25
URL: http://crazymummy.blogg.se/
Postat av: Sanna.

Det där med studentlivet låter riktigt härligt, särskilt med dina goda kockkunskaper! Och jag kan lika gärna passa på att tipsa dig om att köpa Klöver Gouda-ost. Billigare än de andra och det gör inget att den blir fryst! Och på tal om frys..varför i hela fridens namn skulle du frysa ris? xO

2008-10-27 @ 14:45:23
URL: http://unbeautiful.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0