Dagens lärdom

En lär sig något nytt varje dag, brukar det heta. En del kunskap är dyrköpt, brukar det också heta. Allt går åt skogen, heter det tämligen ofta för mig nuförtiden. Låt mig ge ett exempel på vad jag har lärt mig idag:

Det kostar 750 spänn att cykla utan cykellyse när det är mörkt. Om polisen ser dig, vill säga. Jag brukar alltid använda fungerande cykellysen, både fram och bak, även om jag bara skall cykla de två hundra meterna jag har till affären. Vilket var precis vad jag gjorde idag. På hemvägen däremot, belastad med två tunga matkassar, glömde jag för en gångs skull att sätta tillbaka lysena på cykeln efter att ha lagt dem i fickan medan jag handlade så att de inte blev stulna.

Den engångsföreteelsen lär inte upprepas, för halvvägs hem (EN gata! TVÅ hundra meter allt som allt!) blev jag stoppad av en poliskaravan som visst hade haffat både cyklister och olovligt parkerade bilar. Naturligtvis gav de mig böter, även om jag lyckades övertyga konstapeln om att inte ge mig mer än 500, eftersom jag faktiskt hade lysena med mig. Halleluja. Då blir det fem hundra kronor mindre att leva på den här månaden. Jag är väldigt arg på mig själv just nu.

Udda nog tycker jag dock att poliserna gjorde rätt. Jag måste ha blivit hjärntvättad på något vis.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0