Nattligt nördande och fantasyfilmskådande

Yey, jag är sjuk. Och det regnar ute. Och jag är ensam. Och det är mitt i natten. Ypperligt tillfälle att se på film med gott samvete, med andra ord.

Dragonheart blev det. Ingen vidare höjdarfilm på något som helst område, måste jag säga. Möjligen med undantag för att Sean Connery gör drakens röst, det gjorde filmen över huvud taget sevärd. Jag kunde ha suttit och stört mig på brister i svärdshanterande, dialog, originalitet, effekter, allmän logik i handlingen, djup, budskap... Men jag var fullt medveten om vilken film jag satte mig och såg, och hade således inga höga förväntningar på den. Okej, det är så ett svärd används - banka det mot motståndarens svärd, gärna egg mot egg, det kan jag köpa. Okej, efter ett yxhugg i magen dör folk stammande på fem sekunder, det duger för den här gången. Okej, hennes lockar ligger perfekt efter en halvtimmes strid i skogen, det är lugnt. Det kan jag tro på.

Vad jag istället fann mig själv störa mig på var filmens astronomiska brister. Jag tror att jag har överträffat mig själv i nördighet. En mestadels kass fantasyfilm från 1996, och jag stör mig på bristande korrekthet hos stjärnors positioner. Det här borde inte vara en spoiler på något vis, men för all del, sluta läs om det känns angeläget. Slutscenen går ut på att en bit av stjärnhimlen, då främst stjärnbilden Draco (draken) visas. För det första har de placerat den fel. Den ligger för lågt i förhållande till Ursa Minor, dess svans borde befinna sig mellan Ursa Minor och Ursa Major, vilket den inte gör. För det andra är svansen böjd åt fel håll. För det tredje verkade övriga stjärnor utplacerade på måfå och av homogen ljusstyrka. För det fjärde, som dock är för mycket begärt med tanke på att det skall se någorlunda bra ut på film, alla stjärnor i stjärnbilden tycks ha samma magnitud (omkring minus fyra apparent skulle jag tippa på...). Och det femte som slog mig - filmen utspelar sig på 900-talet. Över tusen år sedan. På en sådan tidsperiod hinner stjärnorna i en stjärnbild flytta sig inbördes. Det här är visserligen inte så mycket kritik som en tanke - hur exakt såg Draco ut på den tiden? Det hade varit intressant att veta. Mitt stjärnsimuleringsprogram (Stellarium) visar inte hur stjärnorna rör sig i förhållande till varandra. Om någon som läser detta mot förmodan har ett tips om ett program som tar med det i beräkningen (helst open-source och linux-kompatibelt) så blir den här astronomen glad.

Nåväl, slut med fantasy och nördigheter för ikväll. Någon gång måste jag ju gå och lägga mig också. Godnatt människor, när ni nu än råkar läsa detta!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Du har verkligen övernördat dig själv! Och jag tror att jag just kom på ett nytt ord. :P

Men iofs ska jag inte säga så mycket med tanke på vilka saker som stör mig när jag tittar på film... XD

2009-05-09 @ 11:52:46
Postat av: Johan

Jag vet om två program till linux, de heter Kstar och celestia. Båda borde finnas i dina mjukvarubibliotek. Men huruvida de låter stjärnorna röra sig inbördes vet jag inte, och min stackars bärbara orkar inte riktigt med att kolla efter.



installationsguide:

celestia: sudo apt-get install celestia-gnome

kstar: sudo apt-get install kstar

....linux gör det så svårt att installera mjukvara.....

2009-05-11 @ 09:35:05
URL: http://alleinsora.blogg.se/
Postat av: Winterdragon

Oh, tack, skall kolla om dessa program är roligare än Stellarium.



Linux har helt klart sina fördelar, inte bara på det området. :)

2009-05-17 @ 21:47:49
URL: http://winterdragon.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0